عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری خرید

عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری خرید

 

فرایند تصمیم گیری خرید تحت تاثیر عوامل گوناگونی است. این عوامل عبارت اند از:

1- عوامل فرهنگی - اجتماعی و گروهی 
2- عوامل روانی و فردی 
3-عوامل موقعیتی
4- عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی

فرایند تصمیم گیری خرید تحت تاثیر عوامل گوناگونی است. این عوامل عبارت اند از:

1- عوامل فرهنگی - اجتماعی و گروهی 
2- عوامل روانی و فردی 
3-عوامل موقعیتی
4- عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی

*عوامل فرهنگی- اجتماعی و گروهی*

افکار، اعمال و باورهای ما، عمدتا تحت تاثیر عوامل و نیروهای فرهنگی - اجتماعی و گروهی تعیین می شود. فرایند تصمیم گیری خرید نیز از این عوامل تاثیر می پذیرد.

1- تاثیرات فرهنگی
فرهنگ عبارت است از مجموعه ای از نمادها، نهادها و روشها در یک جامعه که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و تعیین و تنظیم کننده رفتار انسان هاست. این نهاد ممکن است ناملموس ( مانند تلقیات، باورها، ارزشها و زبان) یا ملموس (مانند ابزار، مسکن،محصولات وکارهای هنری) باشد.

2- تاثیرات طبقه اجتماعی

طبقه بندی اجتماعی عبارت است از رده بندی های که در درون یک اجتماع براساس تفاوت اعضای آن جامعه صورت می گیرد.اگر چه ایده و نظر طبقاتی کردن جامعه و اصطلاحاتی مانند طبقات بالا، متوسط و پایین برای بسیاری از مردم ناخوشایند است، اما در تمامی جوامع، به شکلهای مختلف شاهد این گونه طبقه بندی ها هستیم و رفتار خریداران در بسیاری از موارد به شدت تحت تاثیر این طبقه بندی ها قرار دارد.

شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین (ably.ir)

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس